Friday 29 April 2011

ROKOK Elektronik...


contoh rokok elektronik



Assalamualaikum pembaca sekalian,
Di zaman yang serba canggih ini, banyak produk-produk yang dihasilkan bertujuan untuk menjaga kesihatan manusia.Namun pada hakikatnya produk yang dihasilkan tersebut memberikan kesan yang lebih buruk kepada kesihatan manusia.

Antara yang dihasilkan atas tujuan tersebut ialah rokok elektronik.Rokok elektronik dicipta bertujuan untuk menggantikan rokok-rokok yang sedia ada dijual di kedai-kedai.Namun, rokok elektronik bukan sahaja tidak sesuai untuk menggantikan rokok sedia ada,malah ianya lebih merbahaya dari rokok tersebut. Jadi, pada artikel kali ini saya ingin kongsikan dengan anda info tentang bahaya rokok terhadap buah pinggang.

Kebanyakan daripada kita telah pun sedia maklum akan bahaya rokok kepada paru-paru dan sistem kardiovaskular.Tetapi amat jarang didedahkan kepada kita akan bahayanya dan kesan buruk rokok terhadap buah pinggang.Tidak kiralah rokok elektronik sekali pun, ianya tetap memberikan kesan buruk kepada buah pinggang. Sebenarnya dengan tabiat merokok, akan meningkatkan risiko mengidap penyakit buah pinggang dan juga penyakit kanser.

Penyakit Buah Pinggang
Merokok akan meningkatkan kemungkinan mempunyai penyakit buah pinggang kronik, dan tabiat merokok juga akan meningkatkan risiko kematian akibat strok dan serangan jantung di antara orang-orang yang sudah mempunyai penyakit buah pinggang.

Pengurangan MAO-B
Merokok menurunkan monoamina oksida B, iaitu enzim yang berfungsi untuk meningkatkan kesihatan di seluruh tubuh. Dalam sebuah kajian oleh Brookhaven National Laboratory di New York, tahap MAO-B dalam buah pinggang rata-rata antara 33 dan 46 peratus lebih rendah di kalangan perokok.

Kanser
Penggunaan tembakau juga akan meningkatkan risiko karsinoma sel buah pinggang, juga dikenali sebagai kanser buah pinggang, menurut National Cancer Institute.

Puncanya
Ketika paru-paru menyerap karsinogen dalam asap tembakau ke dalam aliran darah, bahan kimia ini menjadi tertumpu dalam buah pinggang ketika organ tersebut menjalankan fungsinya  untuk menapis darah.

Berhenti
Berhenti merokok adalah jalan terbaik untuk mengurangkan risiko masalah buah pinggang. Tetapi dapat waktu bertahun-tahun bagi tubuh untuk kembali ke kesihatan pra-merokok-nya.Tetapi bagi mereka yang merupakan perokok tegar, tubuh mereka memerlukan beberapa tahun untuk kembali kepada keadaan kesihatan sebelum mereka merokok.






sumber : rokok


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KEDUDUKAN LIGA SUPER